16512

معرفی و بیوگرافی دکتر منوچهر آریان پور کاشانی

دکتر منوچهر آریان پور کاشانی، نویسنده، فرهنگنامه نویس، استاد دانشگاه و مولف کتاب های دیکشنری آریانپور است.  در اینجا قصد داریم تا بیوگرافی و زندگینامه ایشان را مرور کنیم. با ما همراه باشید.

 

دکتر منوچهر آریان پور کاشانی

 

دکتر منوچهر آریان پور کاشانی، در هفتم شهریور 1308 در کاشان به دنیا آمد. پدر او  امیر عباس آریانپور کاشانی، بنیان گذار مدرسه عالی ترجمه در سال 1348 بود. دکتر آریان پور جزو اولین دانشجویان این مدرسه بود که بعدها سرپرستی آن را برعهده گرفت و  به کمک دانشجویانش کار تالیف فرهنگ آریان پور را آغاز کرد.

 

او مدرک دیپلم خود را از دبیرستان البرز و مدرک کارشناسی زبان آموزی را از دانشگاه تهران دریافت کرد. وی مدرک کارشناسی ارشد و دکترای ادبیات انگلیسی را از دانشگاه کلرادو دریافت کرد و استاد همان دانشگاه شد. او چندین دهه آموزش زبان را در ایران، آمریکا، اسپانیا و ژاپن گذرانده است. 

 دکتر منوچهر آریان پور کاشانی

 

در سال 1344، دکتر آریانپور موفق به تألیف اولین کتاب در زمینه فرهنگ لغت (دیکشنری انگلیسی به فارسی) شد. این کتاب بر پایه دیکشنری shorter oxford 1960 نگاشته شد و توسط انتشارات امیر کبیر به چاپ رسید.

در سال 1369 و پس از چند دهه از زمان تألیف اولین دیکشنری آریانپور، با همکاری دکتر بهرام دلگشایی و چند دستیار، تالیف دیکشنری جدید آغاز شد.  پس از 8 سال پژوهش پیوسته، در سال 1377 نسل دوم دیکشنری آریانپور بر مبنای کتاب Webster's New World Dictionary (1997) و با بهره‌مندی از هفت دیکشنری انگلیسی منتشر شدند و آن را کتابهای فرهنگ پیشرو آریان‌پور نامیدند که توسط انتشارات جهان رایانه منتشر شدند.

   

دکتر آریان پور، در سال 1381 با همکاری دکتر مصطفی عاصی و چندین دستیار، کتاب دیکشنری جامع فارسی به انگلیسی را در 4 جلد تالیف کرد. نیمی از جلد چهارم این کتاب را فهرست‌های گوناگون تشکیل دادند. مانند جمع اسم در زبان فارسی، وجه امری و التزامی و شرطی افعال، صرف افعال و .... 

سرانجام در سال 1388 دکتر آریانپور با همکاری دکتر بهرام دلگشایی، بزرگترین دیکشنری انگلیسی به فارسی را در 7 جلد تالیف کرد. این کتاب و کتاب های خلاصه شده آن، بعنوان نسل سوم کتابهای فرهنگ پیشرو آریان پور شناخته می شوند که توسط انتشارات جهان رایانه منتشر شدند.

  

کتابهای دیکشنری آریانپور

 

بدین ترتیب دکتر منوچهر آریان پور کاشانی، مولف بزرگترین کتابهای دیکشنری دو زبانه در ایران است که حدود 30 فرهنگ لغت بالغ بر 30000 صفحه را شامل می شود.  ایشان علاوه بر تالیف دیکشنری، کتاب های ارزشمندی با موضوع زبان آموزی و ریشه یابی واژگان نگاشته است.

 

دکتر منوچهر آریان‌پور سالها قبل از تالیف آخرین کتاب خود، در سال 1374 بازنشسته شد و در سن‌دیه‌گو اقامت گزید. وی در تاریخ 6 دی ماه 1400 شمسی در سن 92 سالگی درگذشت.

 

روحش شاد و یادش گرامی باد.

  

برای مشاهده کتاب های فرهنگ آریان پور اینجا کلیک کنید.

 

برای دانلود دیکشنری آریانپور روی موبایل اندروید اینجا کلیک کنید.